Sleep Smarter, avagy minden, amit az alvásról tudnod kell!

sleep smarter

Ideális esetben minden napunk egyharmadát alvással töltjük (és ezen az analógián tovább menve, az életünk egyharmadára is ugyanez vonatkozik, ami hát… hűha). Épp ezért, időről időre szeretném tudatosítani magamban, mennyire fontos a jó alvás. Amikor valamelyik külföldi blogon ajánlották a Sleep Smarter című könyvet Shawn Stevensontól, épp egy olyan hetet tudhattam magam mögött, amikor még hétvégén sem tudtam kialudni magamat. Mondhatjuk úgy is, hogy a legjobb pillanatban jött a segítség :) Ha te is szeretnél jobban aludni esténként, akkor olvass tovább! 

Eddig az alvást illetően főként life-style blogokról tájékozódtam, és bár nagyon sok tippel találkoztam az utóbbi években, hamar beigazolódott, hogy messze nem láttam még mindent. Pedig igazán nem egy hosszú könyv. 21 fejezetben 21 tippet hoz fel, amik segítenek abban, hogy jobban aludhass esténként. Egy fejezet úgy épül fel, hogy a szerző először elmagyarázza, hogy adott dolog, hogyan hat az alvásra. Tudományos dolgok egyszerű, emberi nyelvre lefordítva (itt szeretnék szólni, hogy a könyv csak angolul elérhető, de tényleg nagyon hétköznapian magyarázza el mindig az adott dolog hátterét, úgyhogy nem kell aggódnotok emiatt). Ezután a fejezet végén úgynevezett Power Tippek adnak hasznos tanácsot abban, hogy a tudományos tényekre alapozva milyen lépéseket tehetsz a jobb alvás érdekében.

sleep smarter

Imádtam, hogy ezek a Power Tippek ugyanúgy tartalmaznak ötleteket arra, hogy mit kell tenned ideális esetben, mint arra, amikor maximum valami félmegoldásra van csak lehetőséged. Ha belegondolsz, 21 tanács van a könyvben, nem valószínű, hogy mindegyiket be tudod vezetni a mindennapjaidba. Én nem szeretek végletekben gondolkodni, ezért nagyon tetszett ez a hozzáállás.

Ráadásul nem csak azt mutatja be, hogy az egyes dolgok hogyan hatnak az alvásodra, hanem azt is, hogy az alvás hogyan hat minden másra. Ha belegondolunk, hogy milyen gyakran áldozunk fel az alvásidőnkből, hogy elvégezzük más teendőinket, akkor nagyon is józanító lehet, ha valaki rávilágít nekünk arra, mennyi kárt teszünk ezzel igazából.

Emellett a szerző stílusa is szuper. Amellett, hogy végtelenül egyszerűen magyaráz el minden biológiai folyamatot, tök laza az egész könyv. Igen, egy  kicsit seggberugdosós is. De ez abszolút csak az előnyére vált a könyvnek, mert ad egy kis extra motivációt arra, hogy változtass, plusz olyan az egész, mintha egy haverodtól kapnál jó tanácsokat.

sleep smarter

És egy kis extra kedvcsinálónak, lássuk, hogy szerintem mik voltak a leghasznosabb gondolatok a könyvből:

  1. Szívj magadba minél több napfényt napközben! Meglepő, de tudományosan bizonyították, hogy ha több napfényhez jutsz, jobban alszol este. A fény segít abban, hogy beinduljanak azok a hormonok, amik a belső órádat mozgatják, és hozzájárulnak a reggeli ébredéshez, és ahhoz, hogy este jól tudj aludni. Szervezd úgy a napodat, hogy biztosan elég napfényben legyen részed – húzd fel a redőnyt azonnal ébredés után, sétálj egyet ebédszünetben vagy a kávészüneteidben, ül közelebb az ablakhoz munka közben, ha van rá lehetőséged.
  2. A magnézium a legjobb barátod! Nem csak a stresszt segít csökkenteni, de hozzásegít a jó alváshoz is. Ami nekem újdonság volt, hogy a magnézium hatékonyan tud felszívódni bőrön keresztül is, ezért például érdemes olyan fürdősót használni esténként, ami magnézium szulfátot (keserűsót) tartalmaz, de léteznek már krémek és olajok is, amiket a bőrünkbe masszírozva magnéziumhoz juthatunk.
  3. Iktasd ki a kék fényeket! Biztos sok helyen olvastad már, hogy mennyire rossz ha mindenféle világító kijelzőkkel vagy körülvéve elalvás előtt. Az egyik ok, amiért ezek nem tesznek jót, hogy olyan kék fényeket bocsátanak ki magukból, amik rendesen össze tudják zavarni az alvási ciklusodat. Elég sok olyan eszköz van, amin amúgy beállíthatod, hogy pl. este 8 után vegyen vissza a kék fényekből. Ilyenkor kicsit narancssárgásabb lesz a kijelződ, de legalább az alvásnak nem zavar be annyira.

Ezek mellett pedig még számos szuper tippet találhatsz a könyvben – biztos lesznek közte ismerős dolgok is, de szerintem ezek esetében is jó megtudni azt, hogy pontosan mi történik ilyenkor a háttérben, és megérteni, hogy működik a tested.

Számomra nagyon hasznos volt ez a könyv, talán az egyik leghasznosabb olvasmányom volt az utóbbi hónapokban :) Mindenesetre kíváncsi vagyok, ti mire esküsztök. Írjátok meg, nektek milyen módszerek segítenek abban, hogy jobban aludjatok esténként! 

További bejegyzések