Kipróbáltam a Don’t Break the Chain módszert (egy kicsit másképp)

Don't Break the ChainLassan egy óvodás is tudja, hogy kialakítani egy új szokást 21 napig tart. Ez azt jelenti, hogy 21 napig mindennap kényszeríted és emlékezeted magad arra, hogy betartsd a szabályokat. Utána elvileg már könnyebb, de azért elkél az emlékeztető. Jerry Seinfeld író erre az alábbi nagyon egyszerű módszert találta ki: fogott egy fali naptárat, és egy piros filcet, és minden nap, amikor elvégezte írói feladatait, egy piros ikszet tett a naptárban. Ez néhány nap után elkezd egy szép piros láncot alkotni, és onnantól már csak egyetlen feladat van hátra: ne törd meg a láncot! Azaz Don’t Break the Chain!

Hasonló koncepcióval találkoztam a Boldogságtervben is. Gretchen Rubin arra használta ezt a módszert, hogy megnézze, egy adott hónapra tett fogadalmait betartja-e napról napra. Mivel az emberek általában szívesen gyűjtenek piros pontokat azért, ha megcsinálnak valamit, a módszer remekül működik – senki sem szeretné azt látni, hogy egy bizonyos nap mellől hiányzik a kis iksz. 

Don't Break the Chain

Amikor kijelöltem a saját céljaimat a következő időszakra, rájöttem, hogy megvalósítás szempontjából két csoportra oszthatom őket. Az egyik típus az, aminek kijelölök egy napot a határidőnaplómban, és akkor elintézem. Ezek a feladatok vagy nem ismétlődnek, vagy maximum havi-éves szinten kell újra terítékre kerülniük. Ezzel szemben a másik csoport napi, vagy majdnem napi odafigyelést igényel. Ezeket fölösleges lenne felvenni a határidőnaplómba, hiszen minden nap oda kell figyelnem rájuk. A Don’t Break the Chain módszerrel viszont tökéletesen nyomon követhető, hogy haladtam-e előre az adott célokkal kapcsolatban.

Ez a fogadalom táblázat szintén határidőnaplómban kapott helyet. Minden hónapra készül egy ilyen oldal, ahol fel vannak sorolva a célok, és mellettük ott van a hónap napjaival megegyező számú kicsi négyzet, amibe az ikszek kerülnek (ehhez a táblázathoz hasonlít, bár az enyém egy picit egyszerűbb). Minden este (vagy legkésőbb másnap reggel) végig megyek a listán, és megnézem, hogy az adott napon eleget tettem-e a felsorolt fogadalmaknak.

Az első pár hétben rögtön feltűnt, hogy vannak olyan dolgok, amiknél hamar elkezdett kialakulni egy lánc. Számítottam erre, hiszen volt pár olyan fogadalmam, amit az easy win jegyében tettem: tudtam, hogy könnyű lesz betartani, csak kell valami, ami minden nap emlékeztet rá. Ezekben az esetekben a Don’t Break the Chain módszer tökéletesen működött.

Más esetekben viszont gyakran maradtak ki az ikszek. Ezek voltak azok a feladatok, amik nagyobb erőfeszítést igényeltek, és nehezebben voltak beilleszthetőek egy mindennapi rutinba. Hamar le is tettem arról az ábrándomról, hogy ezekből is láncot alkossak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ezeknél a feladatoknál ne lenne nagyon hasznos ez a módszer. Éppen csak a saját szabályaimon és gondolkodásmódomon kellett változtatni. Sok esetben már az is sokat segít, hogy a táblázat napi szinten figyelmeztet arra, hogy haladjak az adott cél felé – így bár nem foglalkoztam bizonyos területekkel napi szinten, de többet olyan nem történhetett meg, hogy egy hétre vagy akár hetekre elhanyagolom az adott célt. Emellett pedig jó látni, hogy kb. mennyit foglalkozok egy hónapban egy bizonyos célkitűzéssel, mert így sokkal jobban tudok reflektálni visszamenőleg, illetve felülvizsgálni azt, hogy tényleg a megfelelő feladatokat rendeltem-e hozzá az elképzeléseimhez.

Abban egészen biztos vagyok, hogy ez az oldal állandó része lesz a határidőnaplómnak. Korábban is próbálkoztam már a Don’t Break the Chain módszerrel, de rá kellett jönnöm, hogy ez csak akkor tud működni, ha megfelelő célrendszerre alapul, és ha bizonyos esetekben lazítunk a szabályokon.

Ha szeretnéd kipróbálni magad is, akkor itt találsz egy remek nyomtatható naptárat, amin egész éven át végig követheted a céljaidat, csak úgy mint, Jerry Seinfeld. Ha inkább a klasszikus falinaptárak mellett teszed le a voksodat, akkor tölts le egy személyre szabhatót innen, vagy keress egyet Pinteresten. Ha pedig a határidőnaplók híve vagy, akkor itt van még egyszer az a link, amire az én táblázatom a legjobban hasonlít.

Ti próbáltátok már ezt a módszert? Mik voltak a tapasztaltaitok? 

Képek forrása: Brooke Lark

(Visited 394 time, 1 visit today)

További bejegyzések