Célkitűzések: Tervezd meg, és váltsd valóra!

célkitűzések

Amikor a Boldogságterv című könyvet olvastam, az volt számomra a leginspirálóbb, ahogy a szerző, Gretchen Rubin lebontja a céljait fogadalmakra, a fogadalmakhoz pedig konkrét tevékenységeket rendel. Annyira magával ragadott a lelkesedés, hogy rögtön papírt és ceruzát ragadtam, hogy elkészítsem a saját terveimet. A struktúra nyilván más, mint a Boldogságtervben (az én esetemben szó sincsen egy éves kihívásról), de az alapgondolatot és a fogadalmakkal kapcsolatos szemléletmódot onnan emeltem át. Nagyon felemelő és motiváló élmény volt friss szemmel nekilátni a tervezésnek, ezért most szeretném megosztani veletek is, mit tanultam, miközben kitűztem a saját céljaimat.

1) Jelöld ki a főbb területeket!

Első lépésként térképezd fel életed azon területeit, amikre fókuszálni szeretnél. Ehhez érdemes megfigyelned, hogy mik voltak azok a dolgok, amik az utóbbi időben örömmel töltöttek el, ezért szeretnéd az életed szerves részévé tenni őket, vagy pont fordítva, mik voltak, amit stresszt, problémát jelentettek, és fejleszteni kellene őket. Itt most csak a vázát készítjük el a célrendszerednek, ezért nem kell túl részletesnek lennie. Ha meg tudod fogalmazni, hogy a tanulmányaidat, az egészségedet vagy a baráti kapcsolataidat szeretnéd a fókuszba állítani, az már egy remek alap.

Ugyanakkor ez az a lépés, amit a leghosszabban érdemes megrágni, hiszen később erre építesz fel mindent. Írj egy listát ezekről a területekről, és pár napot várj, amíg a következő szintre lépsz. Addig vizsgáld felül ezt a listát, húzd ki azt, amit mégsem tartasz olyan fontosnak, és adj hozzá új pontokat, amik nagyobb értéket hordoznak számodra. Természetesen sokszor előfordul, hogy már eleve megvannak a fejedben azok a területek, amikre fókuszálni szeretnél (saját tapasztalat, hogy tudom, mi nincs rendben, de nem tudom, hogyan tegyem rendbe, ezért nem is teszek vele semmit – a konkrét terv hiányzik, de a felismerés már megvan). Ha már látod ezt magad előtt, akkor a listaírós részt ki is hagyhatod.

célkitűzések

2) Fogalmazd meg, milyen irányba mennél és a meddig szeretnél eljutni!

Vedd sorra, hogy melyik fejlesztendő területen mit szeretnél elérni – ezek lesznek a célkitűzések! Ezt kétféleképpen teheted meg:

Az első lehetőség az, hogy kijelölsz egy irányt, amit követni szeretnél, de nem tartozik hozzá egy végső határidő. Hogy példával szemléltessem: az, hogy elkötelezed magad az egészséges táplálkozás mellett, egy irány. Nem érsz el soha egy olyan pontot, ahol azt mondod, hogy oké, akkor most már elég zöldséget ettem, keressünk valami új kihívást, hanem szeretnéd ezt a jó szokásodat hosszan fenntartani. Ezek a célkitűzések egy idő után beépülnek a mindennapjaidba, és rutinná válnak.

A másik lehetőség az, amikor olyan célt jelölsz ki magadnak, amihez könnyen tudsz határidőt rendelni. Erre jó példa az, hogy megszerzed a nyelvvizsgát vagy lefutsz egy félmaratont. Ha ilyen elhatározásra jutsz, érdemes azonnal határidőt is rendelned hozzá, különben könnyen lehet, hogy elkezded tologatni, és végül nem lesz az egészből semmi.

Egy-egy területhez több célt is hozzárendelhetsz – ezek sokszor nagyon jól támogatják egymást. Például ha a pozitív hozzáállásomon szeretnék dolgozni, akkor ehhez hozzá tudom rendelni azt is, hogy türelmesebb legyek az emberekkel, és azt is, hogy tudatosan ügyelek arra, hogy ne csak magamban dicsérjek meg valakit, hanem hangosan ki is mondjam. A kettő pedig erősíteni fogja egymást, mert ha türelmesebb vagyok másokkal, akkor jobban odafigyelek arra, ahogy kommunikálok velük, és valószínűleg az elismerés is könnyebben jön majd. Gondold végig, hogy a te esetedben hogyan lehetne olyan célokat kitűzni, amik összecsengenek, és egymás elérését segítik.

célkitűzések

3) Rendelj feladatokat a céljaidhoz!

Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amin a célkitűzések megvalósulása múlik. Tedd fel magadnak a kérdést: mit kell tennem ahhoz, hogy elérjem a célomat? A kitűzött fogadalmak csak akkor válnak valóra, ha tudatosítod magadban, hogy mit kell tenned annak érdekében, hogy elérd őket.

Ha elég összetett a célod, akár teljes teendő listát is írhatsz hozzá. Érdemes ezen is hosszabban agyalni, többféle ötletet kipróbálni, és lehetséges alternatívákat keresni. Lehet, hogy végül nem minden ötlet lesz jó ötlet, de legalább van miből válogatnod. Ha az a célom, hogy többet mozogjak, akkor valószínűleg azt a feladatot fogom hozzárendelni, hogy heti kétszer menjek el konditerembe. De mi van, ha nincs rá időm? Nos, akkor még mindig dönthetek úgy, hogy lépcsőzöm liftezés helyett, egy megállóval hamarabb szállok le a buszról, vagy tíz guggolást csinálok minden este fürdés előtt. Ezzel bebiztosítom magamat a nehéz időkre, és akkor is tudok a céljaim felé haladni, amikor amúgy nehezebben találnék rá lehetőséget.

Ezek a kijelölt feladatok segítenek abban, hogy túllendülj a nehézségeken, amikor elfogy a kezdeti motiváció, amikor túl sok stressz ér, vagy amikor nem tudod, hogy mit tegyél pontosan. Egy teendő lista mankót ad a tényleges megvalósításhoz, és segít lebontani a célunkat kicsi, könnyebben teljesíthető darabokra. Így a sikerélmény is gyorsabban jön majd, és te is folyamatosan érzed, hogy haladsz a célod felé, akkor is, amikor éppen semmilyen látszatja nincsen.

+1) Ne vállald túl magad!

Gyakori probléma, hogy mindent egyszerre szeretnénk megváltoztatni. Ha az embert elkapja a lendület, akkor néhány napig vagy hétig valóban úgy érezheti, hogy hegyeket képes megmozgatni, és mindent kézben tud tartani. A valóság az, hogy ez a lendület biztosan alább fog hagyni, és lesznek olyan időszakok, amikor a legkisebb lépéseket is nehéz megtenni. Épp ezért, maradj reális, amikor kiválasztod mely területekre koncentrálsz majd, és milyen célokat rendelsz hozzá. A lényeg az, hogy fejlődj és boldogabb legyél, de ha túl nagy súlyt pakolsz a saját válladra, hamar ki fogsz égni. Haladj szép sorjában! Állíts össze egy olyan rendszert magadnak, amiben egyaránt vannak nagyobb kihívást jelentő területek, és könnyen megvalósítható célok is. Ha pedig valamiben már rutinos lettél, vagy elértél egy mérföldkövet, csak akkor vágj bele a következő nagyobb falatba.

Tudom, hogy nehéz azt mondani, hogy egy időre bizonyos dolgokat a háttérbe kell hogy szoríts, de hidd el, hogy csak így lehet fejlődni hosszútávon. Ha túl sok cél között kell megosztani a figyelmedet, végül megtörténhet, hogy egyikre sem jut időd. Inkább tarts rendszeres felülvizsgálatot. Nézd meg, hogy hol vagy egy hónap, negyedév vagy félév múlva. Még mindig ezek a célok hajtanak? Még mindig ezekre szeretnéd fektetni a legnagyobb hangsúlyt? Gondold ezt át többször is!

Nekem rengeteget segített az, hogy végig csináltam ezt a gyakorlatot. Jó érzés, hogy tudom, mit kell tennem a mindennapok során ahhoz, hogy elérjem, amit magam elé kitűztem. Látom, hogy mi az, amire érdemes figyelnem, és rengeteg stresszt levesz a vállamról az, hogy megtanultam lemondani dolgokról. Szeretném ezt a jövőben is megtartani, és remélem, hogy hosszú távon is ez segít majd abban, hogy amit kitűzök magam elé, az valóra is váljon.

Nektek van bevált módszeretek a céljaitok meghatározására és megvalósítására? Milyen célok azok, amik most a leginkább lázban tartanak benneteket? 

További bejegyzések