Boldogságterv – Mire jó (és mire nem)?

boldogságterv

Amikor a Molyon elkezdtem olvasni a Boldogságtervet, több visszajelzést is kaptam arról, hogy kíváncsiak vagytok, mit szólok ehhez a könyvhöz. Bevallom, kicsit megrettentett ez az érdeklődés, mert fogalmam sem volt róla, vajon lesz-e elég érdekes és tartalmas ez a könyv ahhoz, hogy érdemes legyen legalább egy molyos értékelést összeraknom róla. Ráadásul a bevezetője is egy picit száraz volt, így abban sem voltam biztos, hogy egyáltalán végig olvasom. Nos, végül azt kell mondjam, hogy a könyv az első néhány fejezetével kivívta az érdeklődésemet, és sok olyan gondolatot felvetett, amiért úgy éreztem, hogy érdemes írnom róla.

Aki még nem ismeri a Boldogságterv koncepcióját annak röviden vázolnám: a szerző, Gretchen Rubin egy olyan kihívás elé állítja önmagát, amelyben egy éven keresztül havonta sorra véve dolgozik élete fejlesztendő területein, hogy boldogabbá tegye önmagát és környezetét. Mindehhez listát készít a saját személyes irányelveiről, illetve hónapról hónapra különféle fogadalmakat tesz, amelyek kifejezetten az adott havi témához kötődnek. 

Egyébként pont jókor olvastam ezt a könyvet: 2016 utolsó napjaiban, és 2017 első heteiben amúgy is foglalkoztatott a fogadalomtételek témája – mert hiába nem hiszek az újévi fogadalmakban, azért januárban engem is mindig elkap a változások és fejlődés iránti vágy. Ettől függetlenül, olvasd ezt a könyvet bármikor, amikor egy kis lendületre van szükséged, vagy úgy érzed, hogy változtatni szeretnél az életed valamelyik területén, mert nagyon sok hasznos dolog van benne.

boldogságterv

Szóval miért is tetszett a Boldogságterv, és mit érdemes belőle megfogadni?

A könyv igazi erőssége szerintem abban rejlik, hogy megmutatja, hogy a magad elé kitűzött célokat és elhatározásokat hogyan tudod szétbontani elemeire, majd kisebb, könnyen megfogható feladatokhoz kötni. Például az egészség témaköre meglehetősen tág, de könnyen ki tudod jelölni, hogy ez olyasmi, amivel törődnöd kellene. Ezt tovább bonthatod sportra, étkezésre, szűrővizsgálatokra, alvási szokásokra, vagy bármi másra, ami neked az egészség témájához tartozik, és változtatni szeretnél rajta. Ezeken belül könnyű konkrét célokat vagy elhatározásokat megfogalmazni (pl. szeretnék lefutni 10 km-t vagy több gyümölcsöt kell ennem), innen pedig már csak egy lépés, hogy megfogalmazd, mit kell ténylegesen tenned (pl. heti háromszor egy órát edzek vagy minden hétfőn veszek kétféle gyümölcsöt a sarki boltban).

Ez a fajta célkitűzés rendszer egyébként annyira inspirált, hogy még a könyv olvasása közben tollat ragadtam, hogy összeírjam a sajátjaimat (kicsit újragondoltam és magamra szabtam a módszert, de ez egy másik bejegyzés témája). Az tehát számomra biztos, hogy remek lendületet tud adni ez a könyv, és végül emiatt döntöttem úgy, hogy nektek is ajánlani fogom.

Amit emellett nagyon megszerettem a könyvben, az a rengeteg személyes adalék és anekdota, amit a szerző megoszt az olvasóval. Már korábban kifejtettem nektek, hogy szerintem egy jó háttérsztori mennyivel hitelesebbé tehet egy könyvet, és számomra valóban ettől vált követendő példává az, amit Gretchen Rubin egy év munkájával letett az asztalra. Bájos, ahogy a gyerekeiről és férjéről ír, sok jó családi sztori van a könyvben, és amúgy is az egész nagyon emberközeli, és személyes.

További piros pont a szerzőnek azért, mert megmutatta, hogy boldogabb életet tervezni nem azt jelenti, hogy sosem vagy rossz kedvű, sosem követsz el hibákat, és minden helyzetben tudod mi a teendő. A Boldogságterv nagyon jó példákat hoz arra, hogy vannak rosszul sikerült fogadalmak, amiket nem érdemes betartani. Akadnak olyan tevékenységek, amik időszakosan boldoggá tesznek, de hosszú távon könnyen nyűggé válhatnak, ezért nem érdemes ragaszkodni hozzájuk. Ezek mellett pedig tudatosítja, hogy attól még, hogy egy nap nem úgy sikerült, ahogy elterveztük, nem dől össze a világ, és másnap újra lehet tiszta lappal próbálkozni tovább – csak hozzáállás kérdése!

boldogságterv

Mi volt az a könyvben, amit szerintem érdemes felülvizsgálni?

Nos, ez talán nem tűnik akkora buktatónak, de nekem rengeteg volt benne az idézet és a különböző kutatásokra való hivatkozás. A szerző a Boldogságterv elkészítése érdekében komoly kutatásokat végzett a témában, ami ugyan becsülendő, de szerintem túlzott mennyiségben jelentek meg a könyvben az erre való hivatkozások. Az idézetek csak simán untattak, mert ritkán találtam közöttük bármi igazán találót. A kutatások viszont azért zavartak, mert inkább rontották számomra a könyv hitelességét, mint alátámasztották volna. Egyrészt, sosem volt megnevezve, hogy kinek-minek a kutatása, és pontosan hogyan zajlott, mire irányult. Másrészt, kicsit úgy éreztem, hogy bármit is akart volna megmagyarázni a szerző, ahhoz tuti hogy talál valamilyen kutatást, akkor is, ha létezik olyan, ami pont az ellenkezőjét bizonyítja.

A másik problémám a könyvvel maga az egy éves, hónapokra lebontott kihívás volt. Nekem valahogy természetellenesnek tűnt az egész, és a vége felé már a témákat is erőltetettnek éreztem. Számomra evidens, hogy ha egy célért tenni szeretnék, akkor nem várom meg, míg eltelik két hónap és végre annak a témának szentelhetem magam, hanem szeretem az első lépéseket azonnal megtenni, és fokozatosan hozzáadni az újabb és újabb elhatározásokat. Számomra így maga Boldogságterv koncepció az, ami nem volt meggyőző, és amit gyakorlatban alkalmazhatatlannak találtam.

Összegezve…

Én nem készítek saját Boldogságtervet, mert számomra abszolút nem ideális ez a keretrendszer. Ennek ellenére rengeteget tanultam ebből a könyvből, nagyon sok jól alkalmazható tanulságot tudtam levonni belőle, amiket beépíthetek a mindennapjaimba. A személyes sztorik pedig szerencsére nagyon jól ellensúlyozták az összehordott kutatások és idézetek tömkelegét, így végül a hitelességgel sem volt gond. Bátra ajánlom mindenkinek, aki szeretne magára venni egy pozitívabb életszemléletet, szeretne új szokásokat bevezetni vagy csak tanulni egy kicsit a boldogságról :)

Ti olvastátok már? Mi a véleményetek erről a könyvről? Mi volt benne a legnagyobb tanulság számotokra?

További bejegyzések