Hogyan vezesd le a stresszt egy hosszú nap végén?

vezesd le a stresszt

Ismered az érzést, amikor egy nap kezd nagyon hosszúra nyúlni, és neked minden vágyad, hogy végre hazaérj, és elmenekülhess a gondjaid elől? Nekem mostanában jó pár ilyen napom volt, és nagyon sokszor az otthoni kikapcsolódást is megmérgezte a napközben felhalmozott feszültség. A mai posztban arra hoztam 10 tippet, hogy hogyan vezesd le a stresszt az ilyen napok után – hogy másnap kevesebb feszültséggel, újult erővel vethesd magad a kihívások közé.

1) Sétálj egyet hazafelé!

Az utóbbi néhány hétben szokásommá vált, hogy egy-két megállóval hamarabb szállok le a buszról hazafelé, így iktatva be egy negyedórás sétát a mindennapjaimba. Ez egyrészt azért jó, mert mozgok egy kicsit – ami az egész napos irodában ülés után igazán üdítő -, másrészt van időm kicsit kiszellőztetni a fejemet, mielőtt hazaérek. Miközben sétálok, igyekszem száműzni a munkát a fejemből, és az otthoni teendőkre koncentrálni, így mire megérkezem, már fejben tudom, mik a következő lépések (mosást berakni, vacsorát készíteni, stb.), és nem rágódom tovább azokon a dolgokon, amiken adott pillanatban amúgy sem tudok változtatni.

2) Mozgasd át magad!

Már lassan az óvodások is kívülről tudják, hogy sportolás közben endorfin szabadul fel, amitől köztudottan boldogabbnak érzed majd magad. Tudatosítsd ezt magadban, és irány edzeni! Ha úgy érzed, nem csak lelkileg, de fizikailag is ki vagy merülve, akkor is érdemes bedobnod egy 10 perces mini edzést – néhány guggolás és felülés, vagy éppen egy zeneszámnyi önfeledt tánc is sokat segíthet, hogy kiadd magadból a feszültséget.

vezesd le a stresszt

3) Készíts valami finomat vacsorára!

Ahogy a mozgásra, úgy az étkezésre is igaz lehet, hogy ami a testednek jó, az a lelkedre is jó hatással van. Készíts valami egyszerű, de finom ételt vacsorára – nálam ilyenkor került terítékre a tojás- vagy tonhalkrém valamilyen zöldséggel párosítva egy szendvicsben, egy finom tészta (például egy paradicsomos gnocchi vagy ez a zöldséges-tejszínes), vagy egy igazán felturbózott zabkása. Fontosnak tartom, hogy ilyenkor ne a depressziós-nassolást válasszam, hanem valóban egy rendes étkezés legyen a vacsora. Ráadásul az étel elkészítése megint csak olyan dolog, ami segít elterelni a gondolatinkat, amik feszültté tesznek.

4) Készíts egy nyugtató teát!

Erről is volt már szó a blogon, be is mutattam nektek a különböző nyugtató teákat, legyen szó levenduláról, citromfűről vagy egy saját összeállítású teakeverékről. Elalvás előtt jót tesz, ha elkortyolsz valamelyikből egy vagy két bögrével, de én egyébként a munkahelyemen is tartok néhány filterrel ezekből a nyugtató teákból.

vezesd le a stresszt

5) Rakj rendet magad körül!

Egy különös módja annak, hogyan vezesd le a stresszt, ha nekiállsz rendet rakni – nálam ez legalábbis működik. Itt nem a kétségbeesett úristen-szalad-a-ház típusú rendrakásról van szó, hanem amikor az “alap” rendetlenségben teszek rendet – elmosogatok, a helyére teszem azt, ami felhalmozódott a dohányzóasztalon, lecserélem az ágyneműt vagy nekilátok szortírozni a tárolóim között. Az ilyesmi megnyugtat, és ezt az érzést kelti bennem, hogy kontroll alatt tartom a dolgaimat – ha pedig ezt tudom kontrollálni, akkor az élet más területein is sikerülhet :)

6) Olvass egy jó könyvet!

Merülj el egy kis időre a fantázia világába – olvass egy jó regényt, ami segít kiszakadni a mindennapokból, amiben elmerülhetsz, ahelyett, hogy feleslegesen rágódnál a napi nehézségeken. Különösen jót tesz ez közvetlenül lefekvés előtt – inkább legyen tele a fejed kitalált szereplők kalandjaival, mint a saját problémáiddal, amik csak megnehezítenék az elalvást.

vezesd le a stresszt

7) Alkoss valamit!

A kreatív, csináld magad projekteknek nem csak az a haszna, hogy valamit létrehozol, de prímán le tudnak nyugtatni, és egy sokkal pozitívabb mederbe terelik a gondolataidat. Sétál egyet a fényképezőgépeddel, és örökítsd meg a világ apró szépségei! Horgolj vagy köss valami egyszerűt, de nagyszerűt! Rajzolj valamit, csak úgy, a magad szórakoztatására! Nem kell nagy dolgokra gondolni. A lényeg, hogy a negatív gondolatok helyett valamilyen alkotó tevékenységbe fektesd az energiáidat.

8) Vegyél egy forró fürdőt vagy zuhanyt!

Engem a zubogó meleg víz mindig megnyugtat, és kellemesen ellazít. Ha van fürdőkádad, itt az ideje, hogy engedj magadnak egy kiadós, habfürdős fürdővizet, amiben addig áztathatod magad, amíg ki nem hűl a víz. Ha csak zuhanyzód van, akkor se hagyd ki a kényeztetést, tartson a zuhany most egy kicsit tovább, és használj valami igazán finom illatú tusfürdőt vagy szappant, esetleg készíts házi testradírt, és dörzsöld azt a bőrödbe. Én ha nagyon nyomottnak érzem magam, simán előrehozom az esti fürdőzést néhány órával, mert utána mindig frissebbnek érzem magam, illetve segít az eltelt nap lezárásában is.

vezesd le a stresszt

9) Legyél offline!

Van abban valami felemelő, hogy nem ülsz le a gép elé munka után. Egyrészt, nagyon fárasztja a szemeket a monitor (vagy bármilyen képernyő) folyamatos vibrálása, másrészt online könnyebben beleesel abba hibába, hogy órákon keresztül görgetsz lefelé egy oldalon, anélkül, hogy bármi értelme lenne. Az ilyentől én nem igazán szoktam jobban érzeni magamat. Abban a biztos tudatban szoktam lecsatlakozni egy picit, hogy tudom: aki igazán fontos, annak megvan a telefonszámom, így bármikor elérhető vagyok így is. Éppen csak nem bárkinek és nem bármivel kapcsolatban :)

10) Egyszerűen add ki magadból a feszültséget!

Ezzel lehet, hogy nem mindenki ért egyet, de olykor 10 perc sírdogálást nyugodtan engedélyezhet magának az ember,elvonulva egy kicsit a világtól – én azért tartom ezt hasznosnak, mert így nem nyomod el magadban tovább a feszültséget (ami akár több napja gyűlik már), hanem szabadjára engeded az egészet, megengedve magadnak, hogy elérj ezáltal egy olyan mélypontot, ami után könnyebb felállni, és tovább menni – tekintve, hogy miután kiadtad magadból a feszültséget, ez sokkal könnyebb, mint amikor még majd’ szét feszít a stressz. Ha neked esetleg nem a kiadós bőgés jön be, akkor ajánlom Via feszültség oldós cikkét, az egyik kedvencem a témában :)

Nekem ez a 10 dolog vált be a mindennapi feszültség feloldására, de kíváncsi vagyok a ti bevált praktikáitokra is! Írjátok meg a kommentek között, hogy ti hogyan vezetitek le a stresszt!

Képek forrása: Splitshire

További bejegyzések