BloggerCorner: Amivel az olvasó elsőnek találkozik

Első benyomást csak egyszer tehet egy blogger, nem igaz? Ha belegondolsz, mikor felfedezel egy új blogot, már azelőtt véleményt formálsz róla, hogy ténylegesen elolvasnád a bejegyzéseket. Szerintem elsőre három dolog szökik szembe az olvasónak: a design, a képi világ és a bejegyzések címei. Ha ezek rendben vannak, az olvasó nagyobb eséllyel marad az oldalon, és ismerkedik meg posztokkal. A következőkben azt nézzük meg, hogy mikre kell odafigyelni ahhoz, hogy a külsőségek ne szabjanak gátat az olvasottságodnak :)

Design

A legelső a blog külseje. Egy kezdő blognak érdemes az egyszerűségre törekednie – tudom, ez szokott a legnehezebb lenni, mert ahogy látom, elsőre mindenki túlzásba esik egy kicsit. Ha te készíted a desgint magadnak, és nem vagy igazán tapasztalt ezen a területen, akkor érdemes egy egyszerű sablont választani, és belőni egy egyszerű, letisztult, minimalista vonalat. Lehet, hogy nem ez lesz a legmenőbb design a környéken, de biztosan nem lőhetsz mellé vele. A minimalizmusnak pedig nem kell rögtön fekete-fehéret jelentenie. Kísérletezhetsz színekkel, de ez esetben ügyelj a harmóniára, valamint vedd figyelembe az örök érvényű “a kevesebb néha több elvet” – válasz ki egy-két színt, és kombináld azokat az alap fekete-fehér-szürke árnyalatokkal.

Dönthetsz úgy is, hogy fizetsz a felhasznált sablonért – érdemes kutakodni és várni az akciókat, mert már $10 környékén is lehet nagyon szép WordPress sablonokat találni. Igen, ez kb. 3000 Ft-nak felel meg, és sokan morgolódnak, hogy ez bizony költség – de egy szint után szerintem nincs olyan hobbi, aminek ne lennének költségei. Ha eljársz futni, előbb utóbb beruházol egy olyan cipőre, ami ideális kocogáshoz (kíméli az ízületeidet, tartja a bokádat, nem töri a sarkad, stb) – ugyanígy, ha néhány hónapnál tovább tervezel blogolni, akkor felmerülhetnek bizonyos költségek, amik segítik a munkádat. Ha egy sablont legalább egy évig használsz, az 3000 Ft-os sablon esetében  250 Ft-os költséget jelent havonta. Költenél havi szinten ennyit a hobbidra? Részemről a válasz igen.

A designhoz tartozik, hogy a blog legyen olvasható és áttekinthető. Magamon is észreveszem, hogy sokszor azért nem olvasok végig egy bejegyzést, mert túl apró betűket használ a blogger – egyszerűen túl sokat kellene erőlködnöm az olvasással, nem éri meg időt szánnom rá. Ugyanez vonatkozik a túl kicsi vagy túl nagy sorközre – egy idő után azt sem tudom, hol tartok az olvasással; elveszítem a fonalat és végül nem olvasom végig a cikket. Ugyanez a helyzet, hogy ha a háttér és a betűszín nem üt el eléggé egymástól, és a szöveg beleolvad a háttérbe.

Az áttekinthetőség eléréséhez fontos, hogy a menü és az oldalsáv rendben legyen. Újra csak azt tudom mondani, hogy a kevesebb néha több. Igyekezz minél kevesebb kategóriát kialakítani a főmenüknél, és inkább almenükben részletezd azok tartalmát. Az oldalsávon a legfontosabb dolgok kerüljenek előre, ha reklámot, ajánlót vagy képeket helyezel el rajta, azok kerüljenek lejjebb, és minden tételnél kérdezd meg magadtól, hogy biztosan szükséged van-e az adott dologra. Én szeretem ilyenkor látni a legnépszerűbb bejegyzéseket (amiből leszűröm, hogy mik az adott blog erősségei), a legutóbbi kommenteket (miről beszélgettek mostanában az olvasók), és néhány social media ikont (de csak mértékkel; válogasd meg a csatornáidat). Emellett fontos, hogy jól látható helyen tegyél ki egy keresőt az oldalra, ami megkönnyíti a navigációt az olvasók számára.

Képi világ

Mire jók a képek? Egyrészt, vonzzák a tekintetet, így a design után ez a következő, ami megragadja az olvasókat. Másrészt, utal a bejegyzés tartalmára, szemelteti azt, és megtöri a szöveget, amitől kényelmesebb lesz az olvasás. Fontos tehát, hogy a kép mindig passzoljon a bejegyzés témájához. Legyen jó minőségű, és kis méretben is látszódjon rajta a lényeg.

Egy ideális világban minden blogger maga készíti a képeket, amiket a blogján felhasznál. Törekedj te is arra, hogy ez az ideális állapot létrejöjjön, fejleszd a fotós technikáidat, és készítsd te magad a szemléltető fotókat. Ez sok blog esetében elengedhetetlen követelmény (pl. gasztro vagy beauty témákban a hitelesség nélkülözhetetlen kelléke, hogy saját képeket készíts), de máshol is törekedni kell arra, hogy saját képekből dolgozz. Nem csak hitelesebb leszel tőle, de sokkal jobban átadhatod a személyiségedet és a látásmódodat is az olvasóidnak – hogy őszinte legyek, én jobban díjazom a kicsit amatőrebb fotókat (főleg ha látszik, hogy a blogger is igyekezett kihozni belőlük a legtöbbet), mintha olyan képeket használ fel valaki, amit naponta 2-3 másik blogon is látok. Emellett a saját képek esetén különösen nagy értéke van azoknak a bejegyzéseknek, amelyek fázisfotókat is tartalmaznak egy recept, smink vagy kreatív projekt elkészítéséhez. Ez nyilván nagy munkával jár, de megéri foglalkozni vele.

Persze nem élünk ideális világban, így néha szükségünk van külső forrásból szerzett képekre. Alapszabály: nem mentegetünk le ész nélkül mindenféle képet a netről. Te mit szólnál, ha a te képedet mentené le valaki, és csak úgy forrásmegjelölés nélkül használná a blogján illusztrációnak? Én nem igazán szoktam örülni az ilyesminek. A WeHeartIt, a Tumblr, a Pinterest vagy a Google képkeresője nem számít hiteles forrásnak, és mindig eldobom az agyamat, amikor tapasztalt bloggerek ezekre hivatkoznak. Annak a képnek van egy készítője, a forrásmegjelölés őt illeti. Vagy keresd meg őt, vagy ne használd fel a képet. Amúgy erre nyújtanak megoldást azok a stock fotós oldalak, ahonnan minden szerzői jogtól mentesen tölthetsz le képeket saját felhasználásra, és még csak a forrást sem kell megjelölnöd (bár szép gesztus, ha megteszed). Szóval a lényeg, hogy nem lopkodunk össze-vissza, mert nem szép dolog – vannak más megoldások is, éljünk velük :)

Címadás

Utolsó pontunkhoz érkeztünk; ha a desginnal és a képekkel nem ijesztetted el az olvasót, akkor valószínűleg ezen akad majd meg következőnek a szeme. Legyen figyelemfelkeltő, érdekes, valami olyan, amire érdemes rákattintani, hogy többet tudjon meg az ember. A figyelem felkeltés oltárán azonban ne hozzunk túl nagy áldozatot, a cím továbbra is azt tükrözze, amiről a bejegyzés szól – az olvasók nem szeretik, ha félrevezetik őket.

Emellett az is fontos, hogy a cím tükrözze a bejegyzés stílusát, és ezáltal a tiédet is (tehát nem adunk buta szóvicces címet egy komoly témának). A lényeg egy viszonylag egységes kép kialakítása rólad és a blogodról. Nem árulunk zsákbamacskát, az olvasó a címek alapján következtetéseket von le a tartalommal kapcsolatban, és nem szeretnénk csalódást okozni neki. Ha a design, a képek és a címek együtt valami olyat alkotnak, ami tetszik neki, akkor valószínűleg elkezdni olvasni a bejegyzéseinket. Ha pedig azok összhangban vannak az előző három pontban tapasztaltakkal, akkor ne érheti nagy csalódás :)

Ti bloggerként és olvasóként mit gondoltok ezekről a témákról? Milyen a jó degsign/kép/cím? Mi az, ami miatt végül maradtok egy blogon, és elolvassátok az első bejegyzést? Beszéljük meg a kommentek között!

Képek forrása: Picjumbo

További bejegyzések