Tippek portréfotózáshoz (1. rész)

Már írtam arról, hogy – kezdő szinten – hogyan készítsünk jó képet önmagunkról. Most arról lesz szó, hogyan lehet jó képet készíteni másokról :) Nagyon sokat dolgoztam ezen a cikken, míg végül minden összeállt, és végül elég terjengős lett, így úgy döntöttem, félbevágom az egészet. A bejegyzés első felét most olvashatjátok, és a második rész is érkezik hamarosan. Remélem, érdekesnek találjátok majd :)

Tereld a figyelmet a modelledre!

A modell adja a kép témáját, így a képen semmi sem lehet fontosabb nála – ennek érdekében, próbálj meg egyszerű hátteret választani, vagy kis mélység élesség segítségével kiemelni a portréalanyt.

Kommunikáljatok!

A jó kommunikáció az alapja annak, hogy végül olyan képet készíthess, amivel mindketten elégedettek lehettek, így fogalmazz mindig érthetően. A “ne nézz már így!” nem csak sértő, de nem is mondja meg a modellednek, pontosan mit vársz tőle. Adj egyértelmű utasításokat, és ha kell, mutasd meg magad, hogy pontosan mire gondolsz. Ha pedig ez sem működik, akkor segíts be, és egy kicsit “igazítsd meg” az illetőt – rendezd el úgy a haját, ahogy szerinted jól néz ki, mutasd meg, pontosan hová nézzen, stb. Légy türelmes, és figyelj oda a modelledre, mert együtt kell dolgoznotok ahhoz, hogy a kép jó legyen.

Válts szemszöget!

Nézd meg ezt a két képet! Ugyanaz a téma, a modell sem mozdult el, mégis merőben más a kettő. Amikor portrékat készítek, általában alaposan körbejárom a modellt, amíg meg nem találom a tökéletes szemszöget. Ezt akkor is érdemes megtenni, amikor azt hiszed, tudod honnan készülhet a legjobb kép – egy kis változtatás csodákra képes, így mindenképp érdemes neki adni egy esélyt.

Kiegészítés arra az esetre, ha a gyerekeket fotózol: sose készítsd állva a képeket, mindig az ő szintünkön legyél, guggolj vagy ülj le közben.

Mindig csak picit változtass!

Ugyanabból a pózból alapvetően sok mindent ki lehet hozni, épp ezért, már kis változtatás is hozhat egészen más eredményt. Ezért szoktam mindig apránként megváltoztatni a pózt. Megkérem a modellt, hogy nézzen egy picit más irányba, emelje fel jobban a fejét, engedje le jobban a vállát, zárja össze a lábait. Egyenként nem nagy változások, de segíthet különböző hangulatú képeket készíteni, amik között remélhetőleg ott lapul egy tökéletesen eltalált fotó is :)

Mutasd meg a részleteket!

Az egész alakos képek tök jók, de sokkal többet láthatunk a modellből, ha közelebb mész, és fél alakos vagy még közelebbi képeket készítesz. Ilyenkor nagyobb hangsúly kerül a képen az arcjátékra, a szemekre, a mosolyra. Szintén jó képek készülhetnek, ha rákoncentrálsz olyan részletekre mint a lábak, vagy karok, de remek makró képek készülhetnek a szemről vagy a szájról is.

Harmóniában a környezettel

Ez nem csak azt jelenti, hogy olyan helyen készüljenek a képek, ami majd jól fog mutatni a fotókon. Fontos, hogy a modelled jól érezze magát az adott környezetben. Van, akik magabiztosan pózolnak egy belvárosi épület előtt, mások meg zavarba jönnek az őket körülvevő emberektől – és ez a zavar meglátszik a képeken is. Mindig egyeztessetek a fotózás helyszínével kapcsolatosan, nehogy utólag derüljön ki, hogy az illető nem tud ellazulni valami miatt.

Kontraszt a ruha és a háttér között

Ez egy egyszerű módszer arra, hogy még jobban kiemeld modelled. Ha az illető zöld pólóban pózol egy zöld réten, akkor beindul a kaméleon-hatás, és máris sokkal kevésbé lesz hangsúlyos az alakja a képen belül. Ez nem feltétlenül rossz dolog, sok jó portré van, ahol pont a ruha és a háttér egyezősége ad művészi hatást. Gondold át a képed koncepcióját, és döntsd el, hogy szükséged van-e a kiemelésre vagy sem.

Kell-e a szemkontaktus?

Egészen más lesz a kép, ha a modell egyenesen a lencsébe néz, mintha valamilyen másik irányba. Ha nincs konkrét koncepciód, akkor szerintem érdemes mindegyiknek egy próbát adni. Itt is fontos, hogy megfelelően kommunikálj a modellel, én szeretek ilyenkor kijelölni nekik egy pontot ahová nézhetnek. Az is lényeges, hogy bárhová néz is a modelled, a szemek élesek maradjanak a képen – ez általában egy jó portré alapeleme, a szemek beszédessége miatt (kivételek természetesen vannak :)). Emellett, ha sikerül elkapnod, ahogy valami fényes dolog visszatükröződik a szemekben, megfogtad az isten lábát :)

Ennyi volt az első rész. Emésszétek és alkalmazzátok, aztán hamarosan jön a folytatása is ;)

(Megjegyzés: semmiféle fotós képesítéssel nem rendelkezem, amit tudok, azt zömében külföldi oldalakról tanultam, illetve saját tapasztalatból, sok-sok gyakorlás után értettem meg sok mindent. Ha valamiben nem jól fejeztem ki magamat, vagy olyat állítok, ami szerintetek szakmailag nem korrekt, jelezzétek a kommentek között, és javítom. Köszi.)

(Visited 278 time, 1 visit today)

További bejegyzések