Tervezd meg a blogbejegyzéseidet! – Letölthető tervezővel!

Azt hiszem, már elég régóta működik a blogom ahhoz, hogy bemutassam nektek a legfontosabb eszközömet, amivel működésben tartom a gépezetet. Ez pedig nem más, mint egy egyszerű Excel táblázat – de én csak blogtervezőnek hívom :)

Már azelőtt elkezdtem megtervezni a blogomat, hogy egyáltalán bármilyen felület a rendelkezésemre állt volna ahhoz, hogy élesben is posztoljak bejegyzéseket (csak úgy megsúgom, hogy maga a blogfelület már pár nap alatt elkészült – és még ennyi idő sem kellett volna hozzá, ha hajlandó vagyok valamelyik hazai blogszolgáltató zászlaja alatt blogolni). Ezekben a kezdeti időkben azért volt nagyon tanulságos a blogtervezőm használata, mert láttam, hogy azokkal az ötletekkel, amiket a blog indítása előtt összegyűjtöttem, milyen messzire tudok eljutni. Eddigi tapasztalataim ugyanis azt mutatták, hogy blogot indítani könnyű – tényleg, bárki képes regisztrálni egy blogszolgáltatónál, kitalálni valami hangzatos nevet, és összedobni néhány bejegyzést. A kihívás abban van, hogy mindezt fenn is tudd tartani, és hetente párszor előrukkolj valamilyen bejegyzéssel. Mivel a blogolás nekem a hobbi kategóriába esik, nyilván vannak/lesznek olyan időszakok az életemben, amikor alig tudok a blogomra odafigyelni. Ilyenkor jó ha van néhány ötlet (esetleg készre kidolgozott bejegyzés) a tarsolyomban.

Mert mi is a blogtervezőm lényege? Egy naptár, ami havi és napi bontásban tartalmazza, hogy milyen bejegyzéseket szeretnék írni/postolni. Lényegében ennyi az alapja. Nem kerülnek bele részletes vázlatok a bejegyzésekhez (azokat jobban szeretem külön lejegyezni), semmi megjegyzés vagy hasonló. Én színkódokat használok benne – egyrészt az évszakokhoz, hogy a szezonális ötleteimet könnyebb legyen beilleszteni valahová, másrészt a bejegyzés állapotára vonatkozóan: más-más színnel jelölöm a félkész, kész, és publikus bejegyzéseket.

A kép kattintásra nő

A tervezőm segítségével akár hónapkora előre láthatom, hogy nagyjából mivel szeretnék foglalkozni, milyen témákról kell írom, milyen ötletek várnak még kidolgozásra. Lehet, hogy ez most úgy tűnik, mintha ezzel az egésszel megölném a dolog spontaneitását. Na itt jön a képbe az, hogy miért Excelben tervezek és nem papíron. A terveimet ugyanis folyamatosan felülvizsgálom: átrendezem a bejegyzések sorrendjét, kitörlöm az életképtelen ötleteket, új bejegyzések kerülnek fel a táblázatomba. Az Excelben ilyenkor csak cellákat húzok át ide-oda, ami lényegesen megkönnyíti a bejegyzéseim átszervezését – ami amúgy hetente minimum egyszer megtörténik kisebb-nagyobb mértékben. Tehát van lehetőség a spontaneitásra is, hiszen ha hirtelen felindulásból írok egy bejegyzést, ami addig még nem volt betervezve, csak pár kattintás, és már helyet is csináltam neki, akár már aznapra!

A tervező arra is jó, hogy nagyjából arányosan osszam el a bejegyzéseimet. Nem szeretem azt, amikor egy blogon egyetlen nap alatt kimegy 2-3 bejegyzés, aztán csönd van napokig. Nyilván vannak bejegyzések, amik az adott dátumhoz köthetőek, de alapvetően igyekszem kerülni az ilyen végleteket, és nem hagyok sem túl nagy szünetet két bejegyzés kötött, sem túl keveset. Erre is nagyon jó rálátást biztosít a tervező, és könnyen át tudom vele ütemezni a bejegyzéseket – a szezonális blogpostok mindig előnyben vannak azokhoz képest, amik nem szezonhoz köthetők. Egy könyvajánlót el lehet tolni egy hónappal, egy karácsonyi receptet már nem feltétlenül.

Előre gondolkodni is remekül tudok a tervezőm segítségével. Ha csak a kis ötletgyűjtő füzetembe írogatnám a bejegyzések tervét, könnyen lehet, hogy elkallódna (nálam ez a füzet eléggé vaskos, nem csak blogos dolgok mennek bele, de még a blogos dolgok közül sem feltétlenül leányálom kibogarászni, mi az, ami hasznos, és mi az, ami nem). Ha télen támad egy ötletem egy tök jó nyári bejegyzéshez, azt már most beírom a tervezőbe. Nyilván ilyenkor csak hasra ütés szerűen keresek egy nyári dátumot, ami mellé beírom a tervezett bejegyzés címét, de nem jelenti azt, hogy konkrétan akkor jelenik majd meg ez a bejegyzés a blogon – ha szükséges hamarabb, ha szükséges később, a lényeg, hogy valamikor nyáron legyen. Általában már úgyis egy-két hónappal a tervezett megjelenés előtt nézegetem az összegyűlt témákat, hogy ha valami komolyabb utánajárást, előkészületet, kísérletezést igényel, arra fel tudjak készülni.

A tervező tehát a következőkre jó:

  • nagyvonalú tervezés, kb. egy éves időtávra
  • egy fajta határidőnapló a blogodhoz
  • jelölhető benne a bejegyzések állapota (színkódolás)
  • a bejegyzések hozzáadása, átrendezése, törlése könnyen végrehajtható.

Azoknak, akik szívesen kipróbálnák, milyen ezzel a tervezővel dolgozni, készítettem egy üres táblázatot (a tervező 2015 januárjától 2016 decemberéig van dátumozva, de ha még utána is szívesen használnád, könnyen megszerkesztheted magadnak a következő évet egy új munkalapra).

Az üres blogtervezőt innen töltheted le!

Nektek van valami módszeretek a blogbejegyzések tervezésére? Mennyi bejegyzés születik spontánul, és mennyi alapos tervek alapján? Hasznosnak találjátok ezt a határidőnapló szerű módszert?

A kép forrása: unsplash.com

További bejegyzések