Tanulj időzítővel! – A Pomodoro módszer

Ma egy olyan módszert osztok meg veletek, amit már nagyon régóta (több, mint három éve) használok tanuláshoz. Még a középiskolában, az előrehozott őszi érettségire készülve ajánlotta egy barátnőm ezt a módszert, és nagyon bevált. Elsősorban akkor használom, ha egy tárgyból nagyon sok elméletet kell tanulnom egyszerre. Ilyenkor ugyanis nem működik nálam az, hogy leülök, és tanulok három órán keresztül látástól vakulásig, megállás nélkül. Képtelen vagyok három órán keresztül non stop koncentrálni, és egyenletesen jó teljesítményt nyújtani. A Pomodoro módszer erre nyújt megoldást.

Ennek a technikának az a lényege, hogy a tanulást kisebb egységekre osztjuk fel, és rendszeresen iktatunk be szüneteket. Ez nálam azt jelenti, hogy 25 percig tanulok, és utána tartok egy 5 perces szünetet. Ezt négyszer megismétlem, és a negyedik tanulós rész után tartok egy nagyobb szünetet, ami 20 perces. Nekem ez az időbeosztás vált be, de nyilván a saját igényeidnek megfelelően alakíthatod az időtartamokat, és hogy milyen gyakran tarts nagyobb szünetet.

Ez a módszer azért jó, mert alapvetően sokkal lassabban fáradok el. A szünetekben mindig van lehetőségem egy kicsit szusszanni, és megcsinálni azokat a dolgokat, amik a tanulós idő alatt jutnak eszembe. A tanulásra kijelölt idő pedig ad egy könnyen teljesíthető célt – nyilván nagyobb elszántsággal állok neki olvasni egy tankönyvet, ha úgy állok neki, hogy csak 25 percig kell kibírni, mint ha azt akarnám magamra erőltetni, hogy addig nem állok fel a könyv mellől, amíg túl nem vagyok az első 100 oldalon. És félreértés ne essék, így is elolvasom azt a 100 oldalt, csak 25 perces részletekre osztva, ami sokkal teljesíthetőbb célnak tűnik, és amúgy is könnyebb úgy koncentrálni, hogy tudom, hogy 25 perc múlva van 5 percem, amiben valami mással foglalkozhatok. Nem égek ki egy óra tanulás után, hanem sokáig friss tudok maradni – nap végére persze elfáradok, de sokkal több dolgot tudok így elvégezni, mint időzítés nélkül.

Ami még fontos lehet, hogy a szünetet ajánlatos valami teljesen más dologgal tölteni. Tehát ha számítógép előtt tanulsz, akkor lehetőleg ne azt nyomkodd tovább az öt perces szünetedben, hanem próbálj valami egészen mással foglalkozni: igyál egy kávét, mozgasd át magad egy kicsit (a sok ücsörgés után, amúgy is jót tesz), tegyél rendet magad körül vagy hívj fel valakit.

És akkor lássuk, hogy néz ki ez a gyakorlatban. Ha gépnél dolgozom, akkor a számítógépemre telepített alkalmazást használok időmérésre, a FocusBooster egy régebbi változatát. Ha jól tudom, azóta fejlesztettek egy nagyot ezen az alkalmazáson, így már nem lehet ingyenesen letölteni. Helyettesítő online megoldásként én a Moostiot ajánlom – kellemesen személyre szabható, tud mindent, amire szükséged lehet.

Ha nem a gépen tanulok, hanem könyvet vagy jegyzeteket olvasok, akkor általában le is hajtom a laptopom tetejét (ne csábítson :D), és egy telefonos alkalmazást használok. Még a kezdetekben a Pomodorido alkalmazás volt az, ami a legpraktikusabbnak bizonyult – személyre szabhatóság és kezelhetőség szempontjából. Azóta eltelt három év, és az alkalmazás maradt (aminek valószínűleg az az egyik fő oka, hogy minél többet teljesítek, annál nagyobb rangot ad :D). Azt hiszem, ma már léteznek sokkal csinosabb alkalmazások is erre, de én azt hiszem, már nagyon összenőttem ezzel a kis alkalmazással. Mellesleg, még apró tippeket is kiír, szóval tényleg praktikus :)

Ezek mellett pedig mindig kéznél van egy üveg ásványvíz és egy cetli, amire azokat a dolgokat írom fel, amik a tanulós idő alatt jutnak az eszembe, és majd szünetben szeretnék foglalkozni velük. Ezekkel felszerelkezve a feladat viszonylag könnyen teljesíthető :) Persze előfordul, hogy fáradtabb vagyok, és ilyenkor általában kompromisszumos megoldáshoz folyamodom: lerövidítem a tanulással töltött időt (mondjuk 25 perc helyett 15-20 percre), és minden mást változatlanul hagyok. Így ha lassabban is, de haladok a teendőimmel,  ami még mindig jobb, mint teljesen feladni. (Hozzáteszem, van az a pont, amikor már annyira fáradt vagy, hogy inkább pihenni kell, és nem tanulni.)

A tanuláson kívül a Pomodor módszer más területeken is használható. Én például házimunkákhoz és nagy mennyiségű kép megszerkesztésénél is alkalmazom. Itt is gyakran változtatom az arányokat, attól függően, hogy mennyi munkát végzek, és milyen hangulatban vagyok.

Ti mit szóltok ehhez az időzítős módszerhez? Próbáltátok már? Ha igen, osszátok meg a tapasztalataitokat kommentben!

Kép forrása: unsplash.com

További bejegyzések